Valutaeffekt bakom AAK:s ökade resultat
Fettproducenten AAk redovisar en svagt öka produktionsvolym med 1 procent under årets andra kvartal.
Det rörelseresultatet ökade med 15 procent itll 624 miljoner kronor (541). En ökning som helt beror på en positiv valutaomräkningseffekt på 84 miljoner kronor.
Företatagets exit från Ryssland i våras har genererat en engångseffekt på 350 miljoner kronor. Dessutom påverkar förlusten av ryska kunder kvartalets resultat med 30-40 miljoner kronor, skriver bolaget i sin delårsrapport.
Av bolagets affärsområden ökade Food Ingredients med 18 procent till 406 miljoner kronor (343), Chocolate & Confectionery Fats med 5 procent till 216 miljoner kronor (205) och Techical Products & Fees med 48 procen til 46 miljoner kronor (31).
– Trots utmaningarna och osäkerheten under hela det andra kvartalet fortsatte vi att navigera väl och levererade ett starkt resultat. Som en viktig leverantör av växtbaserade ingredienser till livsmedel och tekniska produkter står vi väl rustade för att hantera risker och fortsätta leverera värde – något vi har visat under de senaste, minst sagt, mycket volatila åren, säger koncerndirektören och vd:n Johan Westman i sin rapportkommentar.
AAK meddelade också nyligen att man har beslutat att investera i Göteborgsbaserade Green-On, ett start up-bolag inom food tech, vars koncept bygger på den så kallade Power-to-X-teknologin.
Ambitionen med den här teknologin är att skapa råvaror – i det här fallet oljor och fetter för livsmedel och andra användningsområden – direkt från koldioxid, förnybar energi och vatten, vilket eliminerar behovet av odlingsbar mark.