23948sdkhjf

Marknadsföringskostnader tyngde Kopparbergs

Bryggeriet Kopparbergs resultat före avskrivningar sjönk till 110 miljoner kronor (139) under det andra kvartalet, i förhållande till jämförelseperioden året innan, som en konsekvens av högre frakt- och marknadsföringskostnader.

Det skriver vd Peter Bronsman i bolagets delårsrapport.

De ökade marknadskostnaderna är framför allt inom "on-trade" (pubar och restauranger), med syftet att hjälpa detta segment med återöppningar efter covidnedstängningarna, framhåller Kopparberg-chefen.

Omsättningen för kvartalet steg nästan 8 procent.

"På våra viktigaste turistmarknader så som Spanien, Grekland och Cypern har vår försäljning fått fart mycket snabbare än vad vi budgeterat", noterar Peter Bronsman.

Under perioden har bolaget tagit sitt varumärke ytterligare ett steg framåt med lanseringen av Kopparberg Cocktail Collection, en drickfärdig spritbaserad dryck i trendiga smaker, heter det.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078