23948sdkhjf

Ökad omsättning och förlust för Fuud

Livsmedelskoncernen Fuud ökade kraftigt sin omsättning under det andra kvartalet 2022.

Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 20,6 miljoner kronor (7,9) och rörelseresultatet uppgick till 34,1 miljoner (-27,4). Den kraftiga skillnaden beror på att fem bolag förvärvades under andra kvartalet 2021.

– Årets andra kvartal har varit händelserikt. Vi har lanserat våra varumärken i flera nya försäljningskanaler, och vi hoppas kunna fortsätta utvecklingen i allt snabbare takt framöver. Kvartalet har även präglats av osäkra externa faktorer som påverkat både våra interna värdekedjor såväl som kundsidan. Marknaden har varit ostadig och vi har blivit påverkade, skriver Peter Blom, vd på Fuud i rapporten.

Under kvartalet växte bland annat varumärket Beijing8 med 73 procent i dagligvaruhandeln och flera andra varumärken listades centralt på bland annat Pressbyrån, 7-Eleven och Nordic Wellnes.

Igår, måndag, meddelade Fuud även att de inleder ett distributionssamarbete med Lohilo.

– I och med tillgången till Lohilos stora distributions- och försäljningsnätverk, i kombination med sänkta OPEX-kostnader, ser jag med tillförsikt fram emot kommande kvartal. Vår resa har nu pågått i ett drygt år och jag ser fram emot att leverera positivt aktieägarvärde under kommande perioder,skriver Peter Blom.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125