23948sdkhjf

Lohilo minskade förlusten

Functional Foods-företaget Lohilo Foods, vars aktie handlas på First North, hade ett ebitda-resultat om -3,8 miljoner kronor under det andra kvartalet 2022 (-8,2).

Nettoomsättningen minskade med drygt 9 procent till 67,2 miljoner kronor (74,1). Minskningen i andra kvartalet rensat för effekten av det avslutade Nick's-avtalet är -6,1 procent.

"Till följd av ökade produkt- och fraktkostnader, valutaförändringar och prishöjningar som inte fått full effekt under kvartalet försämrades bruttomarginalen till 29,9 procent (30,9) jämfört med andra kvartalet 2021, skriver Lohilo.

Omsättningsminskning på egna glassvarumärken uppgick till -8,7 procent

Genom beslutat besparingsprogram minskade övriga externa kostnader med 22,2 procent och personalkostnader minskade med 28,9 procent.

Rörelseresultatet uppgick till -6,1 miljoner kronor (-10,3) och periodens resultat efter skatt blev -5,4 miljoner kronor (-6,6).

Periodens kassaflöde var -0,7 miljoner kronor (1,0).

Lohilo förbättrade sitt resultat under andra kvartalet, men det var ändå ett negativt resultat.

"Anledningen till att vi inte når ett positivt resultat beror på de kraftiga prishöjningarna som kommit på råvaror, transport och en svagare krona. Under juli och augusti har vi färdigställt de prishöjningar som aviserats in till våra kunder. Ytterligare prishöjningar väntas genomföras vid årsskiftet. Vi har effektiviserat organisationen och minskat våra fasta kostnader ordentligt under kvartalet vilket kommer gynna bolagets väg till lönsamhet framåt", skriver vd Richard Hertvig i delårsrapporten.

Avtalen med Fuud och Sproud, som nyligen aviserades, kommer att öka Lohilos omsättning och stödja marginalerna, enligt vd.

Vad gäller framtidsutsikter kommer Lohilo att genomföra kostnadsbesparingar även under andra halvåret.

"Vi ser att vi nu är på väg att stärka marginalen i och med prishöjningarna som ger full effekt i tredje kvartalet. De tillfälligt minskade volymerna i svensk handel pga. ökade konsumentpriser tror vi mer än väl kommer att täckas av våra nya volymer genom Fuud and Sproud", skriver Richard Hertvig.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094