Det senast året har volymförsäljningen av mejeriprodukter minskat med totalt fyra procent och tappet är spritt över samtliga kategorier, visar siffror från NielsenIQ. Det enda undantaget var alternativa mejeriprodukter som växte med 2 procent.
– Makrotrenderna hälsa och klimat talar verkligen för växtbaserat. Det här är ingen liten kategori längre...
Smaken styr när det traditionella mejeriet utmanas
Alternativa mejeriprodukter har gått från att vara en nischprodukt till att idag återfinnas i vart och vartannat svenskt hem.
3
Bilder
Daniel Skavén Ruben, strategichef på Stockeld Dreamery och Sara Berger, global vd på Sproud. Foto: Stockeld / Sproud
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration