120 butiker och 5 leverantörer kraftsamlar i ekokampanj
För att vända den trenden anordnar Organic Sweden, den ekologiska livsmedelsmarknadens branschorganisation, nu en kampanj där 120 utvalda butiker kommer att skyltas upp med gemensamt kampanjmaterial.
Kampanjen i butik är en del av det internationella projektet Nudging Organic som är ett samarbete mellan Organic Sweden och systerorganisationer i Finland, Belgien och Nederländerna.
Inom projektet har just så kallad nudging och andra innovativa tekniker utvecklats och testats i ett mindre antal butiker under september månad. Insikterna från dessa tester har sedan legat till grund för det bredare kampanjmaterialet.
– Engagemanget för kampanjen från butiksled har trots prisökningarna varit mycket stort. Vi är stolta över att några av Sveriges mest hållbara matbutiker deltar i den här satsningen och tillsammans med oss vågar pröva nya spännande sätt att vägleda konsumenterna till de ekologiska alternativen, säger Anton Järild, kommunikationsstrateg på Organic Sweden i en kommentar.
Kampanjen ska lyfta vinsterna med ekologiska varor som ökad biologisk mångfald, minskad klimatpåverkan, inga kemiska bekämpningsmedel och tillsatser, samt bättre djurvälfärd.
– Vi ser väldigt mycket fram emot att delta i den här kampanjen och hoppas på både stärkt kunskap om ekologiskt och ökad försäljning, säger Frida Nilsson, Ica-handlare, Ica Kvantum Lidingö.
I Sverige stöttas kampanjen av Swedish Temptations (Bärta), Saltå Kvarn, Smakis, Dava Foods (Lantägg) och Arla Foods.