Utmanande tredje kvartal för Arctic Blue Beverages
Dryckesföretaget Arctic Blue Beverages, som gjorde debut på First North i maj 2022, påverkades av den utmanade omvärldssituationen under det tredje kvartalet.
Det skriver vd Valtteri Eroma i kvartalsrapporten.
"Utvecklingen på nya marknader och expansionen i befintliga marknader har varit långsammare än väntat", skriver han.
Arctic Blue Beverage har också senarelagt vissa av produktutvecklingsprojekten och produktlanseringarna, enligt vd:n.
Under det tredje kvartalet 2022 minskade nettoomsättningen totalt sett till 2,3 miljoner kronor (4,4). Arctic Blue Beverages påpekar dock att värdet såväl som volymerna av nettoförsäljningen ökade jämfört med motsvarande period i fjol, då jämförelsekvartalet påverkades positivt av en post av engångskaraktär.
Kvartalets ebitda-resultat försämrades till -8,3 miljoner kronor (-2,2) och nettoresultatet var -8,7 miljoner kronor (-2,4).
Resultatnedgången hänvisar bolaget främst till en lägre omsättning samt högre personalkostnader och marknadsaktiviteter.
"När vi går in i det fjärde kvartalet av året ser jag fram emot att slutföra förhandlingarna med vår potentiella nya distributör ID Shoji och starten på vårt samarbete fullt ut i Japan", skriver Valtteri Eroma.