WWF riktar kritik mot handelns multipriser på kött
Den svenska dagligvaruhandeln får kritik av WWF för sina köttkampanjer som de menar uppmuntrar till ohållbar köttkonsumtion.
– Att handeln lockar kunder med erbjudanden på kött är ohållbart på så många vis. Det leder till att hållbarhetsmålen blir omöjliga att nå, och till att det nödvändiga skiftet till mer växtbaserat hindras, säger Anna Richert på WWF i en kommentar.
Till grund för kritiken ligger en Superlist-undersökning, ett multinationellt forskningsprogram som drivs av tankesmedjan Questionmark. Tillsammans med WWF har de undersökt de fyra stora kedjornas köttkampanjer under sex veckor i augusti och september och konstaterat att varje vecka som undersöktes fanns det erbjudanden på köttprodukter, och två av tre erbjudanden på köttprodukter var flerköpserbjudanden.
Enligt WWF är minskad köttkonsumtion en av de viktigaste åtgärderna för att få ner klimatgasutsläppen. De hänvisar även till ny brittisk forskning som visar att flerköpserbjudanden av typen ”tre till priset” av två också leder till ökad konsumtion.
Men WWF är inte helt emot att handeln kampanjar kött.
– I dessa tider med höga matpriser är vårt råd att äta mer växtbaserat och minska matsvinnet. Då har man utrymme för kött av högre kvalitet, när man väl äter det. Vi ser en tydlig öppning för mer certifierat naturbetskött i butikerna, märkt med Svensk Sigill Naturbeteskött. Om kött ska kampanjas så är det sådant kött vi vill se i reklambladen, säger Anna Richert.