Globala livsmedelsjättarna backar i sina klimatambitioner
Nio av världens största livsmedelsbolag har ökat sina koldioxidutsläpp med totalt 27 miljoner ton under de senaste 12 månaderna. Överlag har utsläppen ökat med 7 procent under det senaste året, visar en undersökning som nyhetssajten Just Food gjort.
Även om det är svårt att jämföra bolagen då metodologin kan skilja sig åt från bolag till bolag så konstaterar Just Food att det varit utmanande för de stora koncernerna att uppnå sin netto-noll-mål.
Alla utom tre av de nio bolagen har enligt undersökningen lyckats minska sina direkta utsläpp (Scope 1 och 2) men endast två bolag, Danone och Nestlé, har lyckats minska sina utsläpp i hela kedjan (Scope 3) med 5 respektive 0,2 procent.
Eftersom Scope 3 oftast står för nästan 90 procent av ett livsmedelsbolags totala utsläpp är bolagens framsteg, eller brist på framsteg, här av extra stor vikt.
Här visar undersökningen till exempel att Heinz Scope 3-utsläpp mellan 2020 och 2021 ökade med hela 76 procent från 25 miljoner ton koldioxid till nästan 44 miljoner.
Andra bolag som Mars har över en tid sett en minskning i jämförelse med basåret 2015 men har fortfarande långt att gå för att minska sina koldioxidutsläpp med nästan 9 miljoner ton.
Flera av bolagen uppgav att ökningen av utsläppen till stor del beror på ökad försäljning under året.
I undersökningen ingick Danone, General Mills, JBS, Kellogg, Kraft Heinz, Mars, Mondelez International, Nestlé och Pepsico.
Totala utsläpp (MtCO2e) 2020 | Totala utsläpp (MtCO2e) 2021 | Förändring (%) | |
Danone | 26 | 25 | −5 |
General Mills | 14 | 14 | 3 |
JBS | 67 | 71 | 6 |
Kellogg | 7 | 7 | 4 |
Kraft Heinz | 26 | 45 | 72 |
Mars | 28 | 29 | 6 |
Mondelez | 25 | 25 | 3 |
Nestlé | 120 | 119 | −1 |
PepsiCo | 59 | 63 | 6 |
Total | 371 | 398 | 7 |
Källa: Just Food