Reklamationer största orsaken till frukt- och gröntsvinn
Nästan ett ton frukt och grönsaker. Det är ungefär vad en större livsmedelsbutik i genomsnitt kastar per vecka
Stor förlust
Förutom butikens eget svinn kastas betydande mängder mat redan när den når butikerna. Detta sker genom att inkommande varor reklameras och krediteras. För frukt- och gröntavdelningarna var detta krediteringssvinn 3,0 procent, det vill säga betydligt större än flödet av butikssvinn, som låg på 1,0 procent.
– Mängden reklamerade varor varierade från vecka till vecka samt mellan butikerna, men i genomsnitt reklamerades och kasserades 927 kilo, nästan ett ton, alltså, frukt och grönsaker per vecka och butik, säger Mattias Eriksson i ett pressmeddelande.
Förutom det som registrerats av butikerna som reklamationssvinn eller butikssvinn undersökte forskarna även hur mycket mat som kasserades utan att butiken visste om det samt hur mycket som försvann genom avdunstning (vatten i frukterna dunstar bort, vilket gör dem lättare och därmed mindre värda. Detta innebär att en procents massa kan försvinna i butiken utan att något kasseras.) och stölder. Det oregistrerade, men i studien uppmätta, svinnet uppgick till 0,3 procent av den levererade mängden medan viktförlusten genom avdunstning stod för cirka en procent.
– Ska butikerna minska svinnet bör de därför fokusera på de produkter som både bidrar med mycket svinn och som har en förhållandevis stor miljöpåverkan, till exempel tomater, säger Ingrid Strid. För vissa exotiska frukter kan man fundera på om de ens bör finnas i sortimentet, eftersom de mest blir en miljöbelastande utsmyckning av butiken.