Lansering av svensk mat i brittisk webbshop
Ocado, ett av Storbritanniens ledande näthandelsföretag, har precis lanserat en svensk livsmedelsbutik på sin hemsida med stöd av Exportrådet. Målet är att introducera svensk mat och dryck samt deltagande varumärken till ”icke-skandinaver” bosatta i Storbritannien.
Det nya matlandet Sverige
De nio svenska företagen som medverkar i den svenska ”shop-in-shopen” är Abba, Grangärde Musteri (Tillmans), Falkenbergs Laxrökeri, Leksands Knäckebröd, Norrmejerier (Västerbottensost), Procordia (Felix), Skånemejerier (Allerum), Spendrups (Mariestads Öl och Norrlands Guld) samt Svenska Matupplevelser (Eriks Såser).
Exportrådets samarbete med Ocado och lanseringen av webbshopen är ett led i satsningen på landsbygdsminister Eskil Erlandssons vision om Sverige – det nya matlandet. Livsmedelsindustrin är Sveriges fjärde största arbetsgivare och tanken är att Sverige som nytt matland ska skapa tillväxt och sysselsättning.