Maten mer närvarande när 7-Eleven rullar ut nya konceptet
7-Eleven har testat ett nytt koncept i sin butik på Humlegårdsgatan i centrala Stockholm. Ägaren Reitan är så nöjd med utfallet att planen nu är att ta konceptet vidare till andra butiker.
Nybakade frallor och croissanter från ett lokalt bageri och 60 nya produkter, inklusive egna bowls och pizzabitar, samt en mer modern och miljövänlig inredning ingår i det butikskoncept som testas just nu i pilotbutiken.
Tanken är att fortsätta med försäljningen av convenience-varor, men med ett mer hållbart utbud, och samtidigt erbjuda ett mer anpassat mat- och fikasortiment för storstadskundernas behov.
– Vi skapar en känsla så att man vill hänga kvar i butiken tack vare den fina atmosfären. Vi vill förstärka vår position som en självklar del av stan med schysst mat ”on the go”. Historiskt har vi justerat efter hand i butikerna, men den här gången gör vi det från början som på ett oskrivet blad, säger Lorance Ljungqvist, kategorichef, Reitan Convenience i Sverige.
Reitan är mycket nöjd med gensvaret. Butikens bageriomsättning ökade med 40 procent under pilotförsökets tredje vecka jämfört med motsvarande vecka 2019. Kaffeförsäljningen steg med 37 procent.
– Vi har förändrat hela kassalinjen där vi visar upp maten på ett härligare och mer inbjudande sätt än tidigare. Maten är mer närvarande i den här butiken helt enkelt. När du kliver in i butiken ska du bli sugen på att köpa mat hos oss, säger Linn Ahlén, konceptansvarig, Reitan Convenience i Sverige.