Kunderna ger GS1 bra betyg
Bra kännedom om varumärket GS1, bra betyg till GS1 Sweden och en stor majoritet som anser att standarderna fungerar mycket bra. Så kan den undersökning som GS1 Sweden genomfört om det egna varumärket sammanfattas.
Det säger Cecilia Gyldén, Chef för Marknad och Externa Relationer på GS1 Sweden, om den första stora kvantitativa undersökning som GS1 Sweden genomfört om varumärket bland sina närmare 10 000 kunder. Liknande undersökningar har genomförts av sju andra nationella GS1-organisationer i Europa – och GS1 Sweden hävdar sig väl i jämförelse med resultaten i de andra länderna.
- Nästan alla vet att vi håller på med streckkoder, men utmaningen är att berätta för våra kunder hur otroligt mycket mer det finns inom GS1-systemet, framhåller Cecilia Gyldén.
På frågan om hur kunderna upplever hur standarderna fungerar är svaret ”mycket bra”. Och kunderna sätter även ett högt betyg på hela organisationen GS1 Sweden.
Uppskattar kundservicen
Det kunderna sätter främst är GS1s kundservice. Det personliga bemötandet, att man får bra svar när man ringer, uppskattas. Många nämner även att hemsidan är lättanvänd och informativ och att den kan användas för att ta fram nummer eller nummerserier. Tio procent av alla intervjuade tycker dock att GS1-systemet är krångligt.
– Det kanske inte är så konstigt, det får nog en organisation som arbetar med standarder leva med, säger Cecilia Gyldén, men självklart måste vi fundera på hur vi på ett enklare sätt kan förklara hur våra standarder fungerar och vilken affärsnytta de ger våra kunder. GS1 Sweden planerar för att följa upp undersökningen vart annat år i fortsättningen.
– Resultatet från undersökningarna är en viktig kunskap när vi nu fokuserar på affärsnyttan med våra tjänster. Med återkommande undersökningar kan vi följa kundernas inställning över tid.