Qeep case Abba Seafood
När Johan Sundelin tillträdde som vd på Abba Seafood på våren 2009, kunde han konstatera att företaget gick ganska bra men att resultaten hade varit ojämna i många år. Han kunde också konstatera att den stora förbättringspotentialen varken låg i sortimentet eller organisationsstrukturen utan i företagskulturen – något såväl personaldirektören Markus Pregmark som ekonomichefen Christian Elofsson skriver under på.
Och Johan Sundelin bedömde snabbt att problemet satt i väggarna.
– Vi hade en kultur som innebar att ett godkänt resultat är detsamma som ett bra resultat. Inte när det gäller siffrorna i årsbokslutet, utan till vardags, i det dagliga arbetet i hela organisationen, berättar han.
– Ett konkret utslag av den rådande kulturen, var att man tenderade att hitta ursäkter för problem och söka acceptans för ursäkterna, snarare än att faktiskt lösa problemen. Det säger sig självt att det blir svårt att förbättra då, eftersom grundproblemen finns kvar hela tiden.
Personaldirektören Markus Pregmark utvecklar:
– Det var en hel del ömsesidigt kontrollerande och ifrågasättande. ”Varför säger hon så, varför är han ute och åker så mycket?”. Men det har i princip upphört helt. Alla vet vad de ska göra, fokuserar på sina resultatplaner och utgår från att andra gör det också.
Föll för Qeeps fokus
Johan Sundelin hörde talas om Qeep Consulting genom ett nätverk, där representanter för Qeep Consultings tidigare uppdragsgivare SIA Glass också finns med.
- Men jag gick inte vidare med det just då, jag var fortfarande upptagen med att sätta mig in i Abba Seafood. Men lite längre fram blev jag uppringd av Mathias Bonnemark på Qeep, och insåg snart att deras metod skulle passa Abba Seafood perfekt.
Många ledare brottas med just utmaningen att bygga en bra resultatkultur i sin organisation, vittnar Johan Sundelin om:
– Ja, och detta var första gången jag träffade en konsult som specialiserar sig på just resultatkulturen. Och jag föll för Qeeps tydliga, strukturerade arbetssätt och inte minst deras fokus på mjuka värden. Det handlar inte om blanketter och rutiner, utan om att förändra beteenden med hjälp av coachning och motivering.
Qeep lade redan i slutet av 2009 fram en plan för projektet att utveckla resultatkulturen på Abba Seafood. Planen diskuterades igenom noggrant, och antogs sedan.
– Qeep hjälpte oss i ledningsgruppen att formulera de stora frågorna på ett väldigt bra sätt, och inte minst att tratta ner de övergripande perspektiven i vad vi ska göra konkret i det dagliga, kommenterar Markus Pregmark. Ekonomichefen Christian Elofsson understryker:
– Jag blev imponerad av hur de satte fingret på kärnan i verksamheten. De pratade resultat, resultat, resultat. Det gav en väldig klarhet, säger han.
Liten oro inför starten
Projektplanen var alltså noga genomgången, beslutad och klar att börja rulla – men inför projektet hade Johan Sundelin trots allt en farhåga om att några kanske skulle reagera med skepsis eller bara känna sig allmänt kontrollerade. Han berättar:
– Visst, så kände jag, det är alltid nervöst att sätta igång en förändringsprocess. Men farhågorna kom på skam. Jag har faktiskt inte upplevt en enda negativ reaktion, inte från någon. Tvärtom har responsen varit överväldigande positiv, och det tror jag beror just på Qeeps fokus på mjuka värden. De jobbar på ett positivt, stödjande sätt. Och människor vill ju faktiskt gärna utvecklas och ha klart för sig vad som förväntas av dem i arbetet. Så projektet har faktiskt överträffat mina ganska höga förväntningar, konstaterar Johan Sundelin.
Trenden vände direkt
Johan Sundelin konstaterar att den medvetna satsningen på förbättrad resultatkultur har gett snabba resultat – trots att samarbetet med Qeep Consulting inte är avslutat riktigt ännu. Markus Pregmark vittnar om hur personalenkäter visar svart på vitt att förändringsarbetet gett medarbetarna ett lyft:
– Allt tyder på att vi är på rätt väg, det känns i organisationen att den har en helt ny kraft nu. På frågan om hur man trivs på jobbet i den senaste enkäten, svarade fantastiska 95 procent ”Mycket bra”. Det ska jämföras med den redan fina siffran 76 procent från den föregående enkäten.
– Vi får också betydligt bättre resultat på frågorna som handlar om förståelse för vart företaget är på väg, inflikar Christian Elofsson och fortsätter:
– Det säger sig nästan självt. När var och en har väldigt klart för sig vad de ska fokusera på och får tät respons på sina resultat, så gör man bättre ifrån sig och trivs bättre. Goda prestationer och trivsel hänger ihop.
Resultatmässigt då? Jodå, siffrorna talar sitt tydliga språk.
– Vi klarade våra mål för 2009 och 2010, och kommer att klara dem för 2011 också. Vi har ökat med mer än 15 procent två år i rad, vilket inte bara är ett exceptionellt gott resultat utan också ett viktigt trendbrott. Att förändringen är långsiktigt hållbar, inte bara en puckel.
– Fascinerande att se hur vår nya resultatkultur har satt sig i väggarna. Den har blivit självgående. Det känns väldigt bra, att känna att den kommer att stanna kvar även efter att Qeep har lämnat oss, säger Johan Sundelin och avslutar:
– Qeep visar verkligen ett enormt engagemang, vi har fått en tät relation. De tar ansvar och jobbar hårt för att hjälpa oss.