23948sdkhjf

”En god relation är nummer ett”

Itab Shop Concept letar nya leverantörer på bred front och Eva Hansson, inköpschef på bolaget i Nässjö, vet vad hon söker.
– Jag vill ha ordning och reda, engagemang och en ömsesidig respekt. Det är nyckelord i alla relationer, inte minst mellan leverantör och beställare.

Itab Shop Concept, som levererar butiksinredningar till en rad stora butikskedjor, söker med ljus och lykta efter leverantörer som kan komplettera den bas de redan har.
– Vi vill bredda oss i antalet leverantörer, framförallt på metall- och akrylsidan, säger Eva Hansson och berättar att den största utmaningen är att hitta bra nya leverantörer som kanske inte levererar till vår bransch idag, men som har potential för det.

Eva Hansson värdesätter leverantörer som har tydliga processer och en bra struktur i företaget.
– När jag besöker en potentiell leverantör vill jag se att det är ordning och reda och att de är väl förberedda. Vi har höga kvalitetskrav från våra kunder och ställer minst lika höga krav på våra leverantörer. Men jag är inte främmande mot att vara med och utveckla ett företag att nå upp till önskad standard, om jag ser potential och vilja, säger hon.

Hur ser den ideala underleverantören ut i dina ögon?
– De har en effektiv och modern produktion som man ser att de underhåller väl. Personalen behöver inte nödvändigtvis vara högutbildad, men jag vill känna att de har god kompetens i vad de gör. De ska jobba med kvalitetssäkring och ha tid och vilja att engagera sig i våra förfrågningar, produktion och leveranser, menar Eva Hansson och tillägger att en ömsesidig respekt är otroligt viktigt.
– Om en leverantör inte agerar eller levererar enligt överenskommelse tvekar jag inte att direkt ta upp och arbeta med detta. Det är som ett förhållande. Ibland blir jag vansinnig, och då får de veta det. Men de måste också våga säga vad de tycker, annars kan man inte utvecklas framåt tillsammans.

Itab Shop Concept har, förutom i Sverige, underleverantörer bland annat i Kina. Men Eva Hansson är kritisk till de senaste årens allmänna fokusering på lågkostnadsländer.
– Man måste alltid se till totalkostnaden. Jag är inte negativ till att köpa från till exempel Asien men det medför alltid risker, till exempel med transporter och kvalitetssäkring, som måste vägas in. Dessutom vill jag gärna främja mitt land och min region. Vi köper mycket regionalt i Småland, vilket ger korta ledtider, flexibilitet, kunskap och kvalitet.

Eva Hansson kommer att besöka Elmia Subcontractor tillsammans med strategiska och operativa inköpare, planerare, marknadsfolk och konstruktörer.
– Vi vill se nya material och tekniker. Och jag vill titta lite extra på vad de lettiska utställarna har att visa, både av metall, akryl och textil, berättar hon och tillägger att hon ser ett stort värde i en marknadsplats som denna.
– Man får ett stort utbud av möjliga kontakter på ett och samma ställe, och alla är öppna för diskussioner. Här har leverantörerna verkligen chans att sälja in sina nyheter. Det gamla vanliga går folk lätt förbi, det är det nya som man vinner besökarnas intresse med.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064