Fontana firar fetaostens femårsdag
För fem år sedan blev fetaosten grekisk. Ja det låter kanske underligt, men tidigare kunde den klassiska grekiska fårosten tillverkas lite hur som helst från nästan var som helst.
Varje år firar Fontana Fetaostens Dag med fantastiska butikserbjudanden. Det som första året sågs som bara ytterligare en dag i kalendern har senaste åren fått många butiker att haka på med egna kampanjer under den aktuella perioden. För Fontana Food har veckorna kring Fetaostens Dag blivit en försäljningsmässig succé.
–Tidigare var det ganska svårt att sälja Fetaost på hösten. Feta ansågs av de flesta vara en säsongsprodukt. Men Fetaostens Dag har ändrat på det. Nu är det en av våra starkaste perioder. Vi svenskar använder fetaost i all slags matlagning numera, berättar Loizos Papadopoulos, vd på Fontana Food.
Till årets festligheter tillkommer även lanseringen av det nya ostsortimentet Lesvos. Den grekiska ön är världsberömd för sin natur, sin mat och sina råvaror. Fontana reste dit med fyra svenska matbloggare för att laga mat. Resultatet blev en receptbroschyr och åtta filmer som nu utgör grunden i en Facebook-kampanj där tittarna ombeds rösta på sitt favoritrecept och delta i en tävling med matvinster i prispotten.