Nestlé satsar på nytt recept och hållbar utveckling i Kina
Receptet som har tagit fyra år att utveckla, baseras på noggranna studier av smakpreferenser som gett vid handen att kinesiska konsumenter önskar ett rikare, mer aromatiskt kaffe med bättre balans och som ger en mjölkigare smak än tidigare. Företaget kommer att lansera de nya produkterna över hela Kina under den kommande månaden.
Kinesiska kaffedrickare har tidigare druckit sitt kaffe ensamma eller på väg någonstans, säger Adrian Ho, Nestlé’s Senior Vice President på Nestlé Dryckesenhet i Kina, medan idag har allt fler börjat inse att kaffe är en social dryck, som bör konsumeras tillsammans med andra i och utanför hemmen.
Ny generation
NESCAFÉ introducerades i Kina redan för 25 år sedan och är idag det ledande kaffemärket.
“Vi har använt vår stora kaffekunskap för att ta fram en produkt som bättre motsvarar konsumenternas önskemål, och därför hoppas vi att det nya receptet även ska tilltala den yngre generationens kaffeälskare, tillägger Mr Ho.
Stort fokus på hållbar utveckling i Kina
Nestlés långsiktiga satsning att hjälpa kaffeodlare och utveckla kaffekulturen i Kina, uppmärksammades i juni i år genom en World Business och Development Award.
Utmärkelsen påvisar det stora arbete som Nestlés agronomer har gjort för att tillhandahålla gratis jordbruksträning för mer än 5000 odlare i Yunnan-provinsen, sedan arbetet inleddes 1988.
Under 2011 utökade Nestlé stödet för de lokala odlarna i Yunnan genom introduktionen av Nescafé Plan som är världsomspännande och omfattar många olika CSV-inititativ (Creating Shared Value) för utvecklingen av kaffeodling, produktion och konsumtion.
Med hjälp av NESCAFÉ Plan kommer företaget kunna fördubbla mängden direktuppköpt kaffe från odlarna fram till 2015. Investeringen i NESCAFÉ Plan ligger på 350 milj CHF