Konditoribranschen växer mest
Arla har för femte året i rad genomfört intervjuer med Sveriges främsta konditorer i syfte att kartlägga trenderna inom den svenska konditorbranschen. I år har rapporten dessutom utökats med cafégästernas egna funderingar kring det svenska fenomenet fika!
Fika är ett svenskt fenomen
Allt fler fikar allt mer, i snitt fikar vi 268 timmar på år. Att fika har blivit en social institution, ett fenomen! Som dessutom är så svenskt att företeelsen ”fika” inte ens går att översätta till andra språk. Män fikar mer än kvinnor men kvinnor fikar längre. För många handlar det om samvaro och en social stund tillsammans med andra. För andra, som fikar ensamma, handlar fika om kontemplation och begrundande. Men vad är då fika? Många menar att fika helt enkelt är kaffe. Helst ska det dessutom vara något sött att äta till kaffet. Men fika kan också vara kaffe och macka. I utvidgad bemärkelse är fika detsamma som att äta.
– Vi svenskar är verkligen ett fikaälskande folk och Sverige är det enda landet i världen där fika nästan är schemalagt. Att fika är ett enkelt sätt att umgås, utan förpliktelser, något som även syns i statistiken. Av samtliga restaurangkategorier har konditorbranschen vuxit mest i år och branschen omsatte till och med augusti över 3,5 miljarder kronor**, säger Gunilla Blomqvist, Marknadschef Foodservice, Arla Foods i ett pressmeddelande.
**Försäljningsvolymen inom konditorbranschen har ökat med dryga 11 procent under perioden januari till och med augusti 2012, enligt DLF Restaurangindex "Stark försäljning inom kafé".