23948sdkhjf

Kopparbergs: Prishöjningar mot kund ska rädda resultaten

Kopparbergs levererade ett rejält resultattapp under fjolårets sista kvartal där ökade råvaru- och fraktkostnader inte parerats med prishöjningar. Men om turbulensen på kostnadssidan inte tilltar väntas de prishöjningar som bryggeriet nu genomför kompensera för kostnaderna under det första halvåret 2023. Det säger vd Peter Bronsman till Nyhetsbyrån Direkt.

Kopparbergs resultat före avskrivningar i det fjärde kvartalet 2022 minskade till 18 miljoner kronor, ner från 60 miljoner motsvarande period året innan. Enligt vd:n beror resultatnedgången till 98 procent på ökade kostnader för råvaror och frakter. 

– Mellan 15 och 20 procent är fraktpriser och resten är råvaror. Råvaror är vår absolut största inköpsdel med burkar, flaskor, kork, kartonger, malt, socker och frukter. För oss är det den absolut största kostnad som vi har, säger Peter Bronsman. 

I onsdagens rapport konstateras en eftersläpning innan Kopparbergs kompenserar kostnadsökningarna med prishöjningar mot sina kunder. Det är enligt bolaget en medveten strategi. 

– Vi har byggt upp ett starkt varumärke där vi inte vill gå ut och störa prisbilden i onödan om vi kan slippa det. Vi vill vara så säkra som vi verkligen kan på att vi tar rätt beslut, säger Peter Bronsman och tillägger: 

– Vi har höjt priserna (mot kund) men inte till den nivån som vi hade gjort om vi var helt säkra på att priserna på råvaror och frakter som gäller nu ska gälla även framöver. 

Fortsätter priserna gå upp så kommer eftersläpningarna i prishöjningarna mot kund fortsätta, menar vd:n. 

Men med bibehållna prisnivåer på råvaror och frakter, sett till det prisjusteringar ni gjort, kommer ni ta en resultatsmäll under det första halvåret 2023 eller har ni höjt priserna tillräckligt för att kompensera? 

– Händer det inte något mer än vad vi vet i dag då har vi kompenserat oss för det första halvåret. Vad vi vet i dag, säger Peter Bronsman och fortsätter: 

– Om vi räknar med vad som gäller i dag så gör vi prishöjningar på mellan 5 och 15 procent beroende på vad det är för artikel, om det är öl eller cider och beroende på vilken marknad det är. 

När börjar prishöjningarna slå igenom? 

– Det ligger en fördröjning på ett par månader hela tiden. Effekten av det som vi till exempel höjt nu i januari ser vi först mot kund efter några månader. Det beror mycket på hur lagersituationen hos kunderna och distributörerna ser ut. 

Även om ökade råvarukostnader utgjorde den största delen till resultattappet i det fjärde kvartalet 2022 så låg också fraktkostnader med som en klart påverkande faktor. 

Hur ser det ut på fraktsidan? 

– Det har lättat upp lite men inte särskilt mycket mellan Sverige och England där fraktpriserna nästan inte gått ner någonting. Under de 30 år jag drivit bryggeri har det varit små prisförändringar på frakterna under 29 år. Och nu pratar vi 300 procent upp för förra året. Det försvann många båtar som trafikerade mellan Sverige och England och de få som var kvar blev jättedyra, säger Peter Bronsman. 

I rapportens vd-ord uppger han att försäljningen på den svenska restaurangmarknaden har återhämtat sig mycket bra efter pandemin och att det ser ljust ut inför framtiden. 

Hur ser det ut på era övriga marknader? 

– Det går mot en återhämtning, men vi är inte riktigt där ännu. Min uppfattning är att återhämtningen på den svenska restaurangmarknaden kommit snabbare än på den brittiska. Det stängs väldigt mycket mindre pubar på den brittiska marknaden som var öppna innan pandemin och det öppnas färre pubar men större. Det värsta är nog över och det går mot som det var innan pandemin men det är inte riktigt där ännu, säger Peter Bronsman. 

Och era övriga exportmarknader, turistländerna Spanien, Grekland, Cypern och Malta? 

– Det går åt rätt håll, men vi vet inte säkert innan sommaren. Man får inte glömma att vi lever i en väldigt konstig värld. Ena veckan känns det bra och nästa vecka händer det något annat. Men om vi utgår ifrån att det blir normalt, eller så normalt det nu kan bli, då kommer förmodligen våra viktigaste marknader vara tillbaka, säger vd:n.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11