23948sdkhjf

Ekoböndernas nya drag för att få upp försäljningen

Ekologiska Lantbrukarna lanserar “Ekolyftet i butik” för att vända den negativa utvecklingen. 

Försäljningstappet i dagligvaruhandeln har fått Ekologiska Lantbrukarna att utveckla sitt ”Bonde i butik”-koncept. Intresseförening har meddelat att de nu kommer att genomföra flera butiksaktiviteter i Västra Götaland där konsumenterna kommer att få möta ekobönder och höra om kategorins förtjänster. Något som de sedan hoppas kunna sprida till andra delar av landet.

– Nyttan av ekobondens arbete sträcker sig över hela samhället, men många konsumenter har lite kontakt med oss producenter. Nu hoppas vi att fler får möta en lokal ekobonde och på så sätt får upp ögonen för alla de mervärden som ekologiskt lantbruk skapar, säger Tina Åkesson som är ekolantbrukare i Lödöse och som deltar i projektet.

I samband med butiksbesöken ska en dialog även föras med personalen. Målet är att skapa relationer mellan ekobönder, dagligvaruhandeln och konsumenterna. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094