23948sdkhjf

Entreprenörskap på hög nivå på Kopparbergs Bryggeri

Peter Bronsman, Kopparbergs Bryggeri AB, utnämndes ikväll till region Svealands främsta entreprenör i tävlingen Ernst & Young Entrepreneur Of The Year. Han kommer nu att representera regionen när Sverigefinalen avgörs i Blå hallen i Stockholms Stadshus den 7 februari 2013.
Peter Bronsman fick sitt pris under en entreprenörskväll på Örebro slott, där flera av regionens främsta företagare samlats. Priset utsågs av en oberoende jury.

Vände förlust till framgång
Peter vände förlustverksamhet till succé. Kopparbergs Bryggeri har funnits sedan 1800-talet, från början med visionen att ta fram Sveriges godaste svagdricka. I början av 1990-talet var verksamheten på väg att upphöra, vilket den kanske hade gjort om inte Peter Bronsman såg potential i det gamla bryggeriet. 1994 tog han över Kopparbergs och har sedan dess drivit företaget med entusiasm och en orädd inställning.

Peter har drivit igenom stora satsningar under sin tid som vd, bland annat introduceringen av dagens sötare smak på päroncider. I dag omsätter Kopparbergs 2 miljarder och deras cider säljs i ett 30-tal länder. För Peter är det viktigt att medarbetarna är engagerade och delaktiga i företagets processer, något han kontinuerligt arbetar med att genom att visa sitt eget driv och sprida positiv energi. Hans mål är att medarbetarna ska känna samma stolthet att tillgöra Kopparbergs som han själv gör. Ambitionen är att kvalitet ska genomsyra alla produkter och att Kopparbergs ska vara kundens första val i hyllan.

Juryns motivering
Han har vänt ett konkursbo till ett internationellt tillväxtföretag, utvecklat ett ledande produktsortiment och med en genomtänkt strategi slagit sig in på natio­nella marknader.

Stundande Sverigefinal i entreprenörskap
Peter kommer nu att möta sex andra regionvinnare och göra upp om den svenska titeln Entrepreneur Of The Year. Finalen äger rum i Blå hallen i Stockholms Stadshus den 7 februari 2013. Vinnaren går sedan vidare till den internationella finalen i Monte Carlo våren 2013.

– Att ha modet att köpa ett nedlagt bryggeri, lyckas omvandla detta och lansera en helt ny smak på cidermarknaden och dessutom bli världsledande. Det är oerhört imponerande, säger Christina Suvander, regionansvarig Entrepreneur Of The Year Svealand i ett pressmeddelande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062