Stark tillväxt för mat på nätet
MatHem.se visar en omsättningsökning med 100% jämfört med förra året
Två val
Mat på nätet i Sverige är uppdelat i två segment - rena ”Matkasseföretag” där man beställer ingredienser och recept för ett antal middagar. Linas matkasse är det ledande företag på denna del av marknaden. Utöver Linas matkasse finns det en uppsjö av matkassebolag, men ingen som omsätter över 100 mkr. Marknaden för färdiga matkassar beräknas omsätta 800 mkr under 2012.
I segmentet matbutiker på nätet är MatHem.se, med en årsomsättning som snabbt närmar sig 200 mkr, det ledande företaget. Därefter följer Cooponline, som liksom MatHem.se finns i Stockholmsområdet, Göteborgomsrådet samt Skåne. MatHem.se omsatte under september månad 12 mkr för att fortsätta att öka till 15 mkr i oktober. I november fortsätter tillväxten vecka för vecka.
MatHem.se har under året genomfört en rad större aktiviteter som bidragit till den höga tillväxttakten, bland annat gjort en stor prissänkning, skapat ett eget plocklager i Stockholm, lanserat en Delikatessbutik för Stockholmskunderna och lanserat virtuella butiker Centralstationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö samt på Östermalms tunnelbanestation.
- Vi ser nu effekten av allt det arbete vi gjort i våra fina försäljningssiffror. Det största beviset är alla de kunder som hör av sig och är så nöjda med vår service. Att vi är nominerade till Guldmobilen med vår mobila satsning är också ett bevis på att vi gör rätt, säger grundaren Tomas Kull och tillägger i ett pressmeddelande.
MatHem.se är ensamma i Sverige om att ha alla sina bilar utrustade med både kylförvaring av varorna samt frysboxar.