Tusen alternativ för miljömedvetna fiskälskare
Nu pryder Marine Stewardship Councils (MSC:s) miljömärke mer än 1000 produkter med fisk och skaldjur. Internationellt sett är det mycket bra. Sverige ligger på 5:e plats i antal produkter, en bit efter Holland och Tyskland där MSC är mycket efterfrågat.
– Intresset att märka sina produkter har aldrig varit större och vi ser en otroligt snabb ökning av MSC-märkta produkter. Hittills i år har 353 produkter blivit MSC-märkta vilket är en ökning med 52 procent, säger Susanna Blomqvist, marknadschef för MSC, östersjöområdet.
Ökat intresse för MSC-märkta produkter
En rapport från Marine Stewardship Council visar på positiva siffror för Sverige, som nu hoppat upp till femte plats, tätt i hälarna på USA. Tyskland ligger på förstaplats med 4758 produkter. Totalt i hela världen finns det 17 441 produkter i över 90 länder.
– Ju mer MSC:s miljömärke syns i butiker och matserveringar – ju fler upptäcker att det faktiskt finns ett miljöval som gör det lätt att välja rätt. Kanske är det ett svar på varför MSC-märkta produkter har sådan framgång just nu, säger Linda Sörnäs, kommunikationschef i ett pressmeddelande.
Miljömärket har funnits i Sverige i nio år. Under den tiden har allt fler fått upp ögonen för märket, som idag känns igen av nästan 40 procent av de konsumenter som köper fisk. Svenska företag har valt att MSC-märka allt från fiskpinnar och inlagd sill till fiskbullar och kattmat. Ungefär hälften av alla MSC-märkta produkter går direkt till storkök och restauranger.