23948sdkhjf

Abba Seafood och Procordia slås samman

För att stärka konkurrenskraften på den svenska marknaden, kommer Orkla att slå samman Abba Seafood och Procordia. Tillsammans kommer bolagen bilda ett av Sveriges största matföretag.
Syftet med att bilda ett matföretag i Sverige är att skapa en stabil plattform för framtida tillväxt och utveckling av de två bolagens starka varumärken. Abba Seafoods mest kända varumärken är Abba, Kalles, Grebbestads och Ejderns. Procordia har starka varumärken som Felix, BOB, Ekströms, Önos, Risifrutti, Grandiosa, Fun Light, Liva, Den Gamla Fabrik, Paulúns och Jokk.

- Genom att kombinera det bästa av Abba Seafood och Procordia skapar vi ett nytt företag, som kommer att stärka konkurrenskraften ytterligare för våra kända svenska varumärken inom mat, säger Atle Vidar Johansen, VD för Orkla Foods Nordic i ett pressmeddelande.

Erbjudande om jobbflytt
Det nya bolaget kommer att ha en omsättning på ungefär 4,5 miljarder SEK och över 1 300 anställda. Bolaget ska vara operativt från den 2 april 2013 och kommer att ledas av Patrik Andersson, som i dag är VD för Procordia. Det nya huvudkontoret blir i Eslöv, där Procordia i dag har sitt huvudkontor. Administrativa befattningar som i dag finns vid Abba Seafoods huvudkontor i Göteborg kommer att flyttas till Eslöv. Ungefär hälften av de 60 Abba Seafood-anställda i Göteborg kommer att erbjudas jobb vid det nya huvudkontoret i Eslöv.

De anställda i Abba Seafood och Procordia har i dag blivit informerade om förändringarna. Förhandlingar har inletts med de förtroendevalda.
Under förutsättning att de europeiska konkurrensmyndigheterna godkänner Orklas förvärv av Rieber & Søn, är intentionen att Frödinge också integreras i det nya bolaget.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094