Arla vässar koncernstrategin
Bondeägda Arla kommer de närmaste fem åren öka fokus på Ryssland, Kina, Mellanöstern och Afrika samt på att fördubbla försäljningen av ingredienser till livsmedelsindustrin. På kärnmarknaderna i Nordeuropa flyttas fokus från expansion till lönsamhet och innovation
– Vi ökar nu vårt fokus på särskilt Ryssland, Kina, samt regionen Mellanöstern och Afrika. Vår export till de marknaderna växer markant, och vi kommer att arbeta stenhårt de kommande fem åren på att utnyttja den stora potential som marknaderna rymmer för våra produkter, säger Peder Tuborgh, Arlas koncernchef i ett pressmeddelande.
Att Ryssland, Kina, Mellanöstern och Afrika pekas ut som särskilt strategiskt viktiga tillväxtmarknader betyder att Arla fram till och med 2017 kommer att öka sina investeringar i marknadsföring, distribution och samarbete med lokala partners. Före utgången av 2017 ska omsättningen från verksamheten på dessa marknader öka från cirka 3,5 till 10 miljarder danska kronor.
Mer mjölk ut ur EU
Att EU:s mjölkkvoter tas bort 2015 är en viktig grund till att koncernledningen tillsammans med Arlas styrelse har beslutat att justera och förlänga strategin trots att det fortfarande är tre år kvar av den nuvarande strategiperioden. Utan kvoter väntas Arlabönderna producera minst en miljard kilo mer mjölk per år än i dag. Den ökade mjölkmängden kan inte avsättas lika lönsamt inom EU som på tillväxtmarknaderna.
– Vi har möjlighet att nå en långsiktig och lönsam position på marknader utanför EU och därför är det viktigt att strategin sänder en tydlig signal till organisationen om att vi ska utveckla säljkanalerna. Våra mejeriprodukter kan komma många nya konsumenter till nytta, och en ökad avsättning runt om i världen bidrar till att stärka Arla och därmed oss Arlabönder som ägare, säger Arlas styrelseordförande Åke Hantoft.