23948sdkhjf

Svensk Fågel ökar stadigt

Svensk Fågel fortsätter öka när konsumenterna ska välja en hälsosammare livsstil
Efter julens frosseri väljer allt fler svenskar att gå över till nyttigare mat. Det vita köttet är oerhört populärt. Sedan 2005 har konsumtionen av svensk kyckling i januari ökat med hela 30 procent. Även kalkonbranschen ser en tydlig ökning. Bara under december 2012 köptes 30 procent fler hela färska kalkoner och 30 procent fler hela frysta inför julfirandet. Och under julsäsongen ökade försäljningen av typiska julprodukter gjorda av kalkon i mataffärer med 25 procent jämfört med samma säsong under tidigare år. I grannlandet Norge har den sundare livsstilen till och med lett till att livsmedelsbutikerna är tömda på kyckling.

- Det är självklart roligt att allt fler väljer att äta svensk kyckling och kalkon även under julsäsongen och framför allt när man har kickat igång det nya året. Det är råvaror som ligger helt rätt i tiden. Förutom att det är gott, nyttigt och lätt att tillaga så innehåller fågel högvärdigt protein, lite fett samt vitaminer och mineraler. Kycklingen och kalkon innehåller en hög andel fleromättat fett och är en värdefull källa till vitamin D och järn som är viktigt under den mörka vintersäsongen i Sverige, säger Maria Donis, vd Svensk Fågel i ett pressmeddelande.
Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.339