23948sdkhjf

Den globala konsumenten efterfrågar smartare förpackningar

Den globala konsumenten styrs av produktens förpackning i sina köpbeteenden
Vi säger nej tack till produkter i plastförpackningar och får dåligt samvete av att slänga vattenflaskor i plast. Vi oroas över mängden förpackningar som samhället konsumerar och kan, när vi handlar online, tänka oss att få varan levererad i en enkel standardförpackning istället för en originalförpackning om det blir billigare. Det visar den internationella studien av Innventia, Packaging 2020, som genomförts i samarbete med Kairos Future.

Rapporten beskriver sju globala krafter och dess påverkan på förpackningsindustrin och framtidens förpackningar. Slutsatserna bygger på en undersökning som genomförts bland konsumenter i USA, Indien och Sverige. Av de 1 500 tillfrågade personerna ser en klar majoritet stora problem med samhällets konsumtion av förpackningar. Framförallt i Indien finns en oro över förpackningens miljöpåverkan och hela 60 procent är till och med beredd att avstå från att köpa en specifik vara om förpackningen uppfattas som icke miljövänlig. Motsvarande siffra i Sverige är 20 procent. Plastförpackningar anses vara den största miljöboven bland amerikaner och indier, medan det är aluminiumförpackningen som svenskarna främst avstår från.

– En växande global medelklass, en åldrande befolkning, begränsad råvarutillgång och en intensifierad urbanisering är några av de megatrender som utmanar produkt- och förpackningsindustrin. Vi ser att förpackningens material, och inte bara dess utseende, styr våra köpbeslut. Vi ser också en tydlig efterfrågan och ett stort behov av smartare förpackningar. I framtiden kommer vi även att se striktare krav på förpackningsmaterial som är i kontakt med livsmedel. För förpackningsindustrin kommer den växande online-shoppingen att innebära både utmaningar och möjligheter. Man kan fråga sig om den bruna låda som varan oftast skickas i idag kommer att vara lika brun och tråkig i framtiden eller om den kommer att bli en viktig varumärkesbärare? När det gäller förpackningens värdekedja kommer återvinningsaktörerna, i takt med en ökad jakt på högkvalitativ råvara, får en betydligt starkare ställning och det är inte osannolikt att vi kommer att se strukturaffärer där återvinnarna ger sig in i andra delar av värdekedjan. Det säger Fredrik Rosén, chef för gruppen Marknads- och konsumentinsikt, Innventia i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.314