Svenska livsmedel - stolt tradition och spännande innovation
Sverigepaviljongen och Business Sweden visar upp svenska livsmedelsföretag på Sirhamässan i Lyon 26-30 januari.
- Sverige har intagit en plats på den globala matkartan. Det beror på vår höga kvalitet på livsmedel och en matkultur som bygger på starka traditioner kopplade till innovation och förnyelse, säger Maria Varnauskas, affärsområdesansvarig för livsmedel på Business Sweden i ett pressmeddelande.
Det nya matlandet
Regeringens vision om Sverige – det nya matlandet, innebär att Sverige ska bli bäst i Europa på mat. Målet är att fördubbla livsmedelsexporten från 54 till 100 miljoner kronor fram till år 2020. Business Sweden hjälper svenska företag att nå internationella marknader med sina produkter och tjänster och bidrar därmed till att nå målet. Ett annat steg i denna riktning är att Sverige står värd för Bocuse D´Or Europe 2014 i Stockholm.
Export
Svensk export av livsmedel går i första hand till EU-länder med Danmark som största marknad. Utanför EU går merparten av livsmedelsexporten till Norge och USA. Jordbruksprodukter och livsmedel stod för 4,5 procent av den totala exporten från Sverige 2011. De främsta exportprodukterna är lax, vodka, såser, soppor, färdigmat och halvfabrikat, samt bageriprodukter.
De företag som deltar i Sverigepaviljongen på Sirha 2013 är: Malmberg Original Water, Almnäs Bruk AB, Mörsjö Deli/Jämt Tugget AB, Umlax, Sverigeskafferiet och Mackmyra Svensk Whisky (se företagspresentationer nedan).
Sirha samlar alla områden inom livsmedelsindustrin. Förra årets mässa lockade cirka 163 000 besökare och 2 200 utställare.