23948sdkhjf

Carlsberg Sveriges starkaste år för alkoholfri öl

Försäljningen av Carlsberg Sveriges alkoholfria öl ökade med hela 28 procent under året 2012
Ökningen berodde främst på en stark utveckling för storsäljaren Carlsberg Non Alcoholic som sålde över 1,2 miljoner liter. Carlsberg Sverige har idag en marknadsandel på 45 procent i det alkoholfria ölsegmentet på Systembolaget och 52 procent i dagligvaruhandeln.

Enligt Systembolagets årsrapport ökade försäljningen av alkoholfri dryck i Sverige med 31,8 procent jämfört med 2011. För Carlsbergs del på Systembolaget ökade försäljningen av all alkoholfri maltdryck med 35 procent. BEO, en ny och innovativ alkoholfri maltdryck som lanserades i fjol och rönt stor uppskattning på Systembolaget, börjar även säljas i dagligvaruhandeln i år. Andra alkoholfria produkter som stärker Carlsberg Sverige i dagligvaruhandeln är Erdinger Alkoholfrei, Estrella Damm, Staropramen Non Alcoholic och Falcon Alkoholfri.

– Vi på Carlsberg har aktivt arbetat för att utveckla kategorin, och är i dag tydlig marknadsledare. Det är riktigt kul att intresset för alkoholfri öl fortsätter att växa. Ett tecken på att ansvarsfull konsumtion och hälsa ligger i tiden, säger Mark Jensen VD Carlsberg Sverige i ett pressmeddelande.

Ny utrustning och nya möjligheter
Carlsberg Sverige investerar nu i ny utrustning för att effektivisera bryggandet av alkoholfri öl i bryggeriet i Falkenberg. Just nu pågår finjusteringar och tester i anläggningen, som beräknas vara i full drift under februari. Totalkapaciteten för anläggningen ligger på 6 miljoner liter om året som ger fina möjligheter att leverera på en förväntad ökad efterfrågan.

– Det känns väldigt skönt vi nu är inne i slutfasen av det här projektet och spännande att snart få tappa den första alkoholfria bryggningen från vår skinande nya anläggning, berättar bryggmästare Daniel Eriksson på bryggeriet i Falkenberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063