23948sdkhjf

Ekoförsäljningen ökade 2022 trots tappet i dagligvaruhandeln

Försäljningen av ekologiska produkter tappade både i värde och volym i dagligvaruhandeln. Men värdeutvecklingen såg annorlunda ut i andra försäljningskanaler. 

Enligt Ekologiska Årsrapporten som sammanställs av Organic Sweden och Ekologiska Lantbrukarna i samarbete med KRAV, Ekomatcentrum och LRF ökade ekoförsäljningen med 2,5 procent under 2022. Det var till stor del tack vare gårdsförsäljningen av ekologisk mat från bonde direkt till konsument, som ökade med 5,9 procent under året, samt försäljning till restaurang och kök i både privat och offentligt regi som också uppskattas ha gått upp.

Hur det såg ut med volymutvecklingen går inte att estimera på samma sätt som i dagligvaruhandeln.

– Trots ett krävande år ser vi att den totala ekoförsäljningen ökar något, det är positivt. Extra glädjande är att försäljningen direkt till konsument fortsätter att öka, även om det fortfarande är en mycket liten del av ekoförsäljningen, säger Ida Lind, expert marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna, i ett pressmeddelande.

Den ekologiska försäljningen på Systembolaget uppges ha minskat men det stora tappet ska ha skett i dagligvaruhandeln. Där landade försäljningen av ekologiskt på 19 miljarder, något lägre än året innan. Till skillnad från försäljningen i Systembolaget, är konventionella produkter tappat mer, har ekoandelen i dagligvaruhandeln minskat till 6,1 procent från 6,9 procent 2021.

Utvecklingen i dagligvaruhandeln väntas leda till att jordbruksarealen för ekologiskt i Sverige kommer att minska med 44 000 hektar till nästa år jämfört med toppåret 2019. Ekoorganisationerna vill fokusera på att lyfta fördelarna med ekologiskt för att vända utvecklingen.

– Vi tror att den negativa trenden kommer vända. Det är tydligt att konsumenter efterfrågar de mervärden som ekobonden skapar, såsom bättre djurvälfärd och odling utan farliga kemiska bekämpningsmedel. Nu är det viktigt att hela kedjan, från bonde till konsument, jobbar tillsammans för att öka engagemanget för den ekologiska maten, säger Charlotte Bladh André, vd på Organic Sweden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093