23948sdkhjf

Stabilt resultat för Arla Foods

Fusioner, förvärv och starka varumärken ökade bondeägda mejeriföretaget Arlas omsättning markant under 2012. Trots de hårt pressade priserna på den globala mejerimarknaden under det första halvåret uppnådde Arla det förväntade nettoresultatet – och därmed den högsta efterlikviden någonsin till sina ägare
2012 innehöll stora framgångar på Arlas tillväxtmarknader och historisk expansion i Europa. Men under första halvåret var priserna i den globala mejeribranschen hårt pressade, på grund av en oväntat stor ökning av mjölkproduktionen i världen, och det påverkade intjäningen i hela branschen. Arlas omsättning ökade med 15 procent, till 63,1 miljarder danska kronor (73,7 miljarder svenska kronor), jämfört med 54,9 miljarder danska kronor 2011. Koncernens nettoresultat utgjorde tre procent av omsättningen och var under 2012 1,9 miljarder danska kronor, (2,2 miljarder svenska kronor) jämfört med 1,4 miljarder danska kronor 2011.

Tungt år
För varje kilo mjölk som de 12 300 ägarna i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien och Luxemburg levererade till företaget, genererade Arla en intjäning på 2,71 danska kronor under 2012 (fyra procent lägre än företagets 2,81 danska kronor 2011). Motsvarande siffror i svenska kronor är 3,37 för 2012 och 3,74 för 2011.

– 2012 har varit ett år att minnas för Arla. På en svår marknad har Arla fortsatt sin utveckling som ett stabilt kooperativ, med nya lovande positioner på flera kärnmarknader och många starka varumärken. Arlaintjäningen ligger under 2011 års nivå, men ändå i det övre skiktet bland de europeiska mejeriföretagen, som alla har känt av samma press. Med tanke på marknaden är det en stabil årsredovisning Arla har presterat för 2012, säger Arlas koncernchef Peder Tuborgh i ett pressmeddelande.

Årets nettoresultat på 1,9 miljarder danska kronor är det högsta i Arlas historia, och Arlaintjäningen är den tredje högsta någonsin. Enligt styrelsens förslag till disponering av resultatet blir efterlikviden i Sverige 20 svenska öre per kilo mjölk som levererats under året, vilket är den högsta någonsin. Ändå är det av största vikt för Arlas ledning att förbättra situationen för företagets ägare. Många av ägarna är under hård press på grund av de ökade omkostnaderna på gårdarna.

– Vi är fullt medvetna om att förhållandet mellan intäkterna från mjölken och driftskostnaderna på gårdarna är mycket tufft för våra ägare just nu. Arla tjänar de pengar som över huvud taget går att tjäna på marknaden för tillfället, men under 2012 innebar bland annat de höga foder- och energipriserna att mjölkpriset inte alltid räckte till för att täcka den dagliga driften på gårdarna. Detta är något ledningen ständigt har i fokus, säger Peder Tuborgh.

Framgångsrik integrering av Milko
I Sverige steg omsättningen under 2012 med 11 procent till 11,8 miljarder danska kronor. Internt låg fokus främst på att integrera mejeriföretaget Milko med Arla efter fusionen i slutet av 2011.

– Det var en väldigt omfattande process som blev mycket lyckad. Vi har lagt upp nya distributionslinjer och välkomnat 12.000 nya kunder i våra system. Lönsamhetsmässigt gick det bra och det har aldrig tidigare sålts så många Arlaprodukter i Sverige som förra året. Men marknaden är tuff och vi har fortsatta utmaningar att få upp volymerna under 2013, säger Christer Åberg, vd för Arla i Sverige.

Ett viktigt steg på vägen mot målet att öka försäljningen under 2013 är att fokusera på marknaden för handelns egna varumärken (EMV). I jämförelse med andra länder har Sverige en låg andel EMV i mejeridisken, men den växer kraftigt.

– Vår strategi framöver är att utveckla Arlas affärer både under Arla®-varumärket och inom EMV. Vi ska hitta lönsam avsättning för våra ägare mjölkböndernas råvara och om kunderna vill ha EMV är det viktigt att Arla är med och tar en del av den kakan genom att erbjuda konkurrenskraftiga lösningar, säger Christer Åberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094