23948sdkhjf

Svensk etablering på kinesisk marknad

Scandic Foods Asia är ett program som ska främja svenska livsmedelsproducenter på den alltmer växande kinesiska marknaden
Den kinesiska livsmedelsmarknaden expanderar snabbt och undergår för närvarande intressanta förändringar. På grund av Kinas ökande tillväxt, den nya öppna marknaden och andra faktorer såsom ökad urbanisering, har en rad nya kundsegment växt fram. Hos många kunder finns idag en ökad medvetenhet gällande kvalité vilket har lett till nya produktkrav som livsmedelsföretagen aldrig stött på tidigare.

Prismedvetenheten finns där, men är inte alltid av högsta prioritet då många konsumenter istället vill ha varor som de kan känna sig trygga med, eller som gör att de uppnår en viss typ av social status. Historiskt sett har många produkter anpassats till den kinesiska traditionella smaken, men nu vill många istället prova på sådant de aldrig sett förut och en stor efterfrågan finns nu istället på nya spännande utländska varor.

Ny marknad
För att möta denna marknad och typ av kundsegment har Scandic Foods Asia utformats och kan i dagsläget erbjuda ett program för att främja Svenska livsmedel och deras företag. Scandic Foods Asia har en brett program på plats för svenska livsmedelsproducenter, vilket inkluderar att aktivt jobba ute i butik med att marknadsföra varor, utbilda sina kunder och på så sätt själva lära sig om deras köpbeteende och preferenser.

Första produkten Scandic Foods Asia började importera var mineralvatten från Guttsta Källa, vilket gav dem en rad olika erfarenheter kring livsmedelsimport och distribution. Tack vare den värdefulla återkoppling Scandic Foods Asia fick vid sin marknadsföring i butik kunde de ompositionera och anpassa sitt sortiment efter sina kunder. Guttsta säljs idag bland annat i 20 städer och 6 olika matvarukedjor runt om i Kina, men tar även plats på gym, biografer och barer.

Scandic Foods Asias omfattande arbete med att sälja Guttsta källas produkter i Kina har lett till att de nu kan erbjuda andra matproducenter vägar in till den kinesiska matmarknaden via mataffärer och grossister runt om i hela Kina. Till det har Scandic Foods Asia ett omfattande kontaktnätverk, och personal på plats att hålla i utställningar på matmarknader eller bedriva kundundersökningar på plats i butik.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063