Utmaning ska locka kreativa förpackningsidéer
Nu uppmuntrar The Packaging Arena allmänhet, branschföreträdare och företag att skicka in nya, kreativa lösningar inom förpackningsområdet
– Genom Hållbara Förpackningar vill vi inte bara hitta nya, smarta tekniska förpackningsidéer. Idéerna kan också handla om hur förpackningar upplevs, hur man minskar ned på onödiga förpackningar eller effektiviserar industrin, säger Sandra Eriksson, vd The Packaging Arena i ett pressmeddelande.
Hållbara Förpackningar blir den första utmaningen inom initiativet Wood for Sweden. Ett initiativ med syfte att hitta nya användningsområden för skogsråvaror.
Utmaningen startar idag
Från och med idag är utmaningen öppen. Under juni månad kommer sedan idéerna att behandlas, utvalda deltagare kommer att kontaktas och utfrågas och ett antal finalister kommer att utses.
– Priset består sedan av att den vinnande idén får genomgå en utvecklingsprocess och till slut presenteras för branschen med hjälp av The Packaging Arena. Förhoppningsvis kan det bli en färdig och konkret produkt, säger Damian Dugdale, projektledare hos WDO Innovation.
Branschens ledande företag i juryn
De företag som stödjer initiativet och deltar i bedömningsprocessen är Smurfit Kappa Sverige, BillerudKorsnäs, Stora Enso, DS Smith Packaging Sweden och Nordic Paper. Alla också medlemmar i The Packaging Arena.
Sveriges innovationsmyndighet VINNOVA deltar också som medfinansiär till det övergripande initiativet Wood for Sweden.
– Förpackningsindustrin är liksom flera andra viktiga svenska näringsgrenar starkt beroende av innovation och kreativitet för att utvecklas och förbli konkurrenskraftig, säger Peter Svensson, handläggare vid VINNOVA.