23948sdkhjf

Uppåt för svensk kyckling och kalkon

Svensk Fågel lyfter trots stenhård konkurrens. Trenden är tydlig, svenska konsumenter äter allt mer svensk kyckling och kalkon.
Försäljningen av svensk kyckling från våra medlemsföretag i Svensk Fågel ökade under 2012 med 1,5 procent. Inom färsk svensk kyckling ökade den med hela 14 procent. Även den svenska kalkonen från vårt enda kalkonföretag ökade med hela 22 procent i detaljhandeln under året. Men importen av fågelkött ökar ännu mer och nådde nya rekordnivåer förra året, skriver Svensk Fågel i ett pressmeddelande.

Import av fågelkött ökar
Trots att svenska konsumenter äter mer svensk kyckling och kalkon så väller det in importerat fågelkött till Sverige. Kött som saknar de svenska mervärdena kring exempelvis smittskydd och djurvälfärd. Den importerade kycklingen fortsätter att plocka marknadsandelar när konsumenten inte kan göra medvetna val.

- Det är självklart glädjande att se hur svenska konsumenter tagit till sig vårt budskap om att leta efter vår kvalitetsmärkning med den gula pippin. Samtidigt är det oroväckande hur mycket den importerade kycklingen vinner mark. Det är främst inom storkök, restaurang eller i livsmedelskedjornas egna märkesvaror som den importerade kycklingen ökar. Alltså där konsumenten har svårare att se ursprunget, säger Maria Donis, vd på Svensk Fågel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093