Bästa året någonsin för Fairtrade
Försäljningsrekord för Fairtrade- försäljningen ökade 28 procent under 2012
Totalt såldes Fairtrade-märkta produkter för drygt 1,5 miljarder kronor under 2012. Dagligvaruhandeln stod för den största ökningen, där försäljningen ökade med 40 procent. Detta kan jämföras med den totala tillväxten i dagligvaruhandeln som uppgick till 3,3 procent enligt Handelns utredningsinstitut (HUI).
- Företagen har vaknat och börjat möta konsumenternas efterfrågan. Framgångarna kan bland annat tillskrivas ett flertal stora konverteringar på produkter som bananer, kaffe och glass, säger Morgan Zerne, vd för Fairtrade Sverige i ett pressmeddelande.
Kaffe och bananer
De stora produktgrupperna som kaffe och bananer ökade stadigt med 9 respektive 15 procent. Dessutom ökade Fairtrade-glass med 179 procent och Fairtrade-märkta rosor stod för över 15 procent av den totala försäljningen av rosor i Sverige.
De svenska konsumenternas val i butikshyllan gör stor skillnad för odlarna. Genom Fairtrade garanteras odlarna ett minimipris som täcker produktionskostnaderna, långsiktiga handelsavtal och ökad marknadstillträde. Den svenska försäljningen under 2012 bidrog dessutom till en garanterad extrainkomst för odlarna på över 50 miljoner kronor, i form av Fairtrade-premie och en extra betalning för kaffe och socker som odlats ekologiskt.
- Ingenting tyder på att trenden skall vända. Kännedomen om Fairtrade fortsätter att öka, förtroendet är högt och köpintentionen är fortsatt stor, säger Morgan Zerne.