23948sdkhjf

Vegouppstickaren fyller kassan – ”spännande varumärke med stor potential”

Oh Mungood tar in kapital för att öka tillväxten. Bolaget räknar med ett kliv i försäljningen redan i år.

OMG Plantbased Food, som tillverkar och säljer växtbaserade produkter med mungbönor som huvudingrediens under varumärket Oh Mungood, har tagit in nytt kapital. Bolaget, som grundades 2020, har däremot fortfarande ingen större försäljning enligt de senaste redovisningssiffrorna, utan siktar på att växa ”ordentligt” från och med i år. 

– Vårt fokus kommer fortsatt vara på Sverige som marknad, men vi kommer också arbeta för tillväxt genom export. Samtidigt arbetar vi för att ta fram fler produkter, hitta nya affärer och att bygga organisationen, säger Caroline Nilsson, vd och grundare av OMG Plantbased Food.

OMG Plantbased Food har nyligen tripplat antalet butiker där produkterna säljs. Bolaget vill inte uppge hur mycket kapital som tagits in i den senaste rundan utan uppger enbart att man totalt fått in 6,5 miljoner kronor på de tre rundor som stängts sedan bolaget grundades. 

Bland investerarna återfinns flera privatinvesterare, bland annat kokboksförfattaren Therese Elgquist och Madelene Johnsson Öhlin, som är marknadsförings- och försäljningschef på Primus & Silva. 

– Oh Mungood är ett spännande varumärke med stor potential. Produkterna är riktigt bra, säger Madelene Johnsson Öhlin.

Bolaget uppger att även flera tidigare investerare varit med på den senaste rundan. OMG Plantbased Food omsatte 1 miljon kronor under 2022 och gick med en förlust på ungefär 6 miljoner. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.134