Marabous samarbete med fotbollsförbundet pausas efter Rysslandsexport
Dagens Nyheter rapporterar att Svenska Fotbollsförbundet pausat sitt sponsorsamarbete med Marabou. Det innebär att alla pågående reklamkampanjer och exponering i olika former stoppas på obestämd tid.
Anledningen uppges vara att Marabous ägare Mondelez fortsatt att bedriva verksamhet i Ryssland. Något som nyligen ledde till att den ukrainska antikorruptionsmyndigheten svartlistade livsmedelsjätten.
– Vi är mitt i en pågående dialog med Mondelez Sverige om vårt samarbete. I avvaktan på vad den leder till har vi stoppat pågående kampanjer och exponering, kopplat till samarbetet, skriver Helena Taube Rehnmark på Svenska Fotbollförbundet i ett mejl till DN och lägger till:
Marabou har varit en sponsor i över 20 år. Det nuvarande avtalet sträcker sig till 2024, enligt Dagens Nyheter.
– Tillsammans med SvFF har vi tagit ett gemensamt beslut att pausa pågående kampanjer och aktiveringar, kopplat till vårt samarbete. Avtalet har inte sagts upp, och i nära dialog med SvFF har vi varit tydliga från Mondelez sida med att inga av de produkter som säljs i Norden tillverkas i Ryssland, skriver Mondelez Sverige i ett skriftligt svar till Dagens Nyheter.