Ny rapport: Så viktig är förpackning när kunden handlar
Undersökningen som besvarats av 3 000 slumpvis utvalda livsmedelskunder i Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien, Polen och Nederländerna, konstaterar att intresset för egna varumärken, emv, växer i takt med att fokus på pris ökar.
Hela 70 procent av de tillfrågade köpte emv-produkter regelbundet. Förutom att kvalitet, smak och ursprung fortfarande är högprioriterat noteras även ett fortsatt högt intresse för hållbarhet som spiller över på val av förpackningar.
I rapporten framgår att 42 procent av de tillfrågade anser att lokalproducerat är mest hållbart. En tredjedel av respondenterna tycker att emv-producenterna blivit bättre på hållbarhet genom att eliminera mat- och förpackningssvinn. 28 procent förklarade att mer hållbara förpackningslösningar bidrar till deras beslut att välja produkter.
– Vi ser en växande förskjutning mot mer miljömedvetna matinköp av både egna varumärken och märkesvaror. Konsumenter förväntar sig i allt högre grad att de produkter som de väljer ska visa hur de förbättrar hållbarheten. Återförsäljare och varumärken bör erbjuda mer hållbara förpackningar för att behålla kunderna och visa sitt fortsatta engagemang för cirkularitet och minskade koldioxidavtryck, skriver Madalina Mitru, strategisk marknads- och värdekedjechef på Amcor i ett pressmeddelande.