Siffrorna: Tungt år för ekologiskt och Krav
Trots flera större kampanjer under hösten från flera dagligvaruhandelskedjor tappade försäljningen i stort under 2023.
Andelen ekologisk livsmedelsförsäljning uppgick till 4,4 procent av den totala livsmedelsförsäljningen under 2023. Det är en minskning med 0,7 procentenheter i jämförelse med 2022 och en minskning med 1,4 procentenheter jämfört med 2021, enligt Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
– Under de senaste åren har vi sett en nedåtgående försäljningstrend av ekologiska livsmedel och andelen ekologiskt i svenskarnas varukorgar minskar. Konsumenterna handlar ekologiskt och Krav-märkt i liknande mönster som tidigare år, men för en lägre summa, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Krav står för hälften av den ekologiska försäljningen, vilket motsvarar 2,2 procent av den totala försäljningen. Andelen ekologiskt är högre bland emv (6,7%) i jämförelse med försäljningen av livsmedel generellt (4,4%).
Samtidigt minskar även eko-emv. Sedan 2020 har andelen ekologiska livsmedel minskat med 2,8 procentenheter.
Ägg, frukt och grönt går mot trenden där den ekologiska försäljningen stod för 16,1 procent. I kategorin frukt och grönt är närmare en tredjedel av den ekologiska försäljningen även Krav-märkt. I kategorin ägg är motsvarande andel 86 procent.
Kött har lägst andel och uppgick till 1,7 procent under 2023.
2023 | 4,4 |
2022 | 5,1 |
2021 | 5,8 |
2020 | 6,3 |
Källa: Svensk Dagligvaruhandel |