Midsona fortsätter tappa organisk tillväxt
– Vi får tydliga indikationer att vi gör rätt saker, men har högre ambitioner och mycket kvar att göra. Vi ser att fortsatt rationalisering och samordning av vårt sortiment ger tydliga effekter på resultatet och vi fortsätter att arbeta för att skapa förutsättningar för organisk tillväxt, kommenterar Peter Åsberg, vd för Midsona.
Midsona klubbade en ny strategi med nya finansiella mål, med ambitionen är att nå toppnivån från 2020 senast till 2027, i början av mars.
– Under det första kvartalet tog vi flera steg framåt som stärkte vår position. Som ett resultat av våra insatser visade samtliga tre divisioner både förbättrade marginaler och ett förbättrat rörelseresultat. En viktig milstolpe för oss under perioden var lanseringen av vår nya strategi som visar riktningen framåt.
Omsättningen sjönk 4,6 procent till 929 miljoner kronor (974). Den organiska försäljningstillväxten var -4,2 procent (-3,4).
Bruttoresultatet blev 269 miljoner kronor (256), med en bruttomarginal på 29,0 procent (26,3).
Rörelseresultatet blev 38 miljoner kronor (16), med en rörelsemarginal på 4,1 procent (1,6).
Justerat rörelseresultat blev 38 miljoner kronor (21), med en justerad rörelsemarginal på 4,1 procent (2,2).
Resultatet efter skatt blev 16 miljoner kronor (-6) och resultat per aktie uppgick till 0,11 kronor (-0,04).