23948sdkhjf

Everfresh överklagan avslås – bot om fem miljoner står fast

Förvaltningsrätten går på Konkurrensverkets linje och avslår frukt- och gröntgrossisten Everfresh överklagan, enligt den nya lagen LOH. Sanktionsavgiften, som är den första i sitt slag, hamnade på 5 miljoner kronor.

Det var i oktober förra året som frukt- och gröntgrossisten Everfresh granskades av Konkurrensverket som kom fram till att bolaget bröt mot den nya lagen LOH. Beslutet blev en sanktionsavgift om fem miljoner kronor. 

Det var första gången som myndigheten beslutat om sanktionsavgift enligt LOH – förbud mot otillbörliga handelsmetoder vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter.

Myndigheten hade fått information om att Everfresh inte anpassat sina betalningar till LOH och inledde en utredning. Den visade att bolaget vid ett stort antal tillfällen ska ha betalat sina leverantörer för sent. Den sammanlagda summan av de sena betalningarna ska ha varit ett relativt högt belopp, totalt 2,8 miljoner kronor.

– Det har enligt vår mening inte funnits några otydligheter om att de aktuella betalningsperioderna som Everfresh använt sig av är förbjudna enligt LOH. Överträdelsen har direkt bäring på leverantörers likviditet, och får därför en sådan negativ inverkan på leverantörer som LOH ska förhindra, kommenterar Konkurrensverkets chefsjurist Marie Östman i ett pressmeddelande.

Everfresh överklagade Konkurrensverkets beslut hos förvaltningsrätten, som nu ger myndigheten rätt i sin bedömning. Förvaltningsrätten menar att det är fråga om en allvarlig överträdelse av LOH och att det har funnits fog för att besluta om en sanktionsavgift. Det innebär att Everfresh åligger att betala sanktionsavgiften på fem miljoner kronor.

Förvaltningsrättens dom kan överklagas till Kammarrätten i Stockholm.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.069