Positivt för conveniencehandeln – men ökningstakten falnar
Conveniencehandeln ökade med 1,3 procent under det andra kvartalet. Den bra starten på året med 3,4 procent första kvartalet höll inte i sig utan tappade kraftigt under det andra. Sedan ett år tillbaka har ökningstakten för branschen bromsat in.
– Vi får heller inte glömma bort att vi mäter i löpande priser, så inflationen som vi haft ett par år egentligen ätit upp mer än hela ökningstakten, säger Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden, i ett pressmeddelande.
Men tron på framtiden är god efter att SCB presenterat att inflationstakten, som enligt KPI var 2,6 procent i juli 2024, vilket den också var i juni.
– Det bådar gott för framtida räntesänkningar. Men jag tror att vi redan är i början av en lågkonjunktur, fortsätter Bengt. Vi får hoppas att framtida räntesänkningar kan få fart på kundernas köpvilja, avslutar Bengt.