Picadeli når milstolpe i Sverige
”Vi ska bli störst i världen”, sa Picadelis vd David von Laskowski i en intervju med Food Supply tidigare i år. Enligt bolaget säljer de 50 miljoner sallader årligen i 2 000 butiker på nio marknader.
Hälften av av dem, 1 000, är nu etablerade i Sverige.
– Att vi nu finns på över tusen platser är inget annat än en hälsorevolution. Var femte svensk har under senaste månaden köpt en Picadelisallad. Det är mäktigt att landets största snabbmatskedja varken säljer hamburgare eller pizza, utan färska morötter, spänstig spenat och krämiga mozzarellabollar, kommenterar Daniel Billfeldt, Sverigechef på Picadeli, i ett pressmeddelande.
Salladsbarerna drivs med hjälp av AI som beräknar bland annat orderrekommendationer, försäljningshistorik och även väderprognoser för att håll koll på vad som går. Vilket ger butikerna data utifrån vad kunderna vill ha, skriver bolaget.