De laddar för livsmedelsaktörernas nya unika nordiska mässa
Den 17–18 september fylls mässlokalerna i Nacka Strand utanför Stockholm med utställare och besökare från hela dagligvarubranschen. Mässan Nordic Grocery Store Expo är den första av sitt slag och täcker ett brett fält med leverantörer av färskvaror, kolonial/special, butiksinredning, foodtech/startup och teknik.
– Alla kedjorna har egna leverantörsträffar, men det här är första gången vi samlar hela branschen och alla leverantörer, säger Hans Roos af Hjelmsäter, försäljningsansvarig för mässan.
– Det finns ingen sådan nischad mässa som riktar sig till enbart dagligvaruhandeln i Norden, utan det är unikt i sitt slag med allt under ett tak, säger Caroline Magnéli Holm, projektledare.
Intresset för att ställa ut på mässan är stort, berättar Hans Roos af Hjelmsäter.
Branschorganisationerna för handeln, Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelshandlarna, var till att börja med avvaktande till idén med en branschmässa.
– Men efter att de medverkat på Dagligvarudagarna, och sett att vi gör bra saker för hela branschen, är de med på tåget och står bakom mässan, säger Caroline Magnéli Holm.
I samband med mässan hålls Dagligvarudagen Svealand, en av årets tre Dagligvarudagar med ett späckat seminarieprogram där även internationella talar medverkar.
– Det är den första dagen, men vi kommer att ha ett seminarieprogram den andra dagen också.
Prisutdelningarna i Dagligvarugalans regionfinaler och för kategorin Årets Hemmakontor kommer också att ske på mässgolvet för att få ännu större genomslag.