Fortsatt tillväxt för ägarna till Linas Matkasse
Den svåra tiden är över för e-handelsbolaget Cheffelo som redovisar ökad omsättning under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten ökade i linje med vad som framgick av preliminära siffror förra månaden. Styrelsen föreslår höjd ordinarie utdelning.
Omsättningen för fjärde kvartalet steg 9,7 procent till 296,6 miljoner kronor (270,3). För helåret betyder den en ökning med 5,8 procent till 1,058.2 (999.7) miljoner. Justerat för valutakursvariationer var ökningen för helåret 7,1 procent.
Cheffelo redovisar tillväxt på alla marknader, men allra bäst går det i Sverige för Linas Matkasse. En starkt bidragande orsak är kunderna som övertagits från Middagsfrid efter att Axfood avvecklade bolaget hösten 2024.
”Den svenska marknaden utvecklades väl för oss under Q4 och ledde vägen med 15,6 procent tillväxt under perioden. Även om det fjärde kvartalet gynnades av en extra leveransvecka var den underliggande tillväxttakten i Norge och Sverige tydlig”, konstaterar vd Walker Kinman i vd-ordet.
Han räknar också med att bolagets starka momentum ska hålla i sig under 2025 med dubbelsiffrig tillväxt i första kvartalet och Sverige i det högre spannet.
”Vi är väl positionerade för att fortsätta bygga på denna framgång under det kommande året”, skriver Kinman.
Ebitda-resultatet för Cheffelo blev 39,6 miljoner kronor (27,7), med en ebitda-marginal på 13,4 procent (10,2).
Rörelseresultatet blev 29,4 miljoner kronor (16,1), med en rörelsemarginal på 9,9 procent (6,0).
Resultatet efter skatt blev 24,5 miljoner kronor (16,3), en ökning med 50,3 procent mot föregående år.
Resultat per aktie uppgick till 1,90 kronor (1,29), vilket innebär en ökning med 47,3 procent mot föregående år.
I ordinarie utdelning föreslås 3,32 kronor per aktie (1,78).