Arla tog hem pris på Ekogalan
Arla vann ”Årets mylla till hylla” på Ekogalan.
- Vi är jättestolta och glada över att få det här fina priset. Vi har lyckats vända utvecklingen på en tuff detaljhandelsmarknad och ökat försäljningen. Detta visar att vi är på rätt väg mot målet att fördubbla ekoförsäljningen, säger Ann Freudenthal, ansvarig för Arlas ekologiska sortiment i ett pressmeddelande.
Världens största ekoproduktion
I motiveringen står bland annat ”Med världens största ekoproduktion av mejeriprodukter har man i åratal drivit marknadsutvecklingen på ekologiskt, volymmässigt, inom produktutveckling och produktionsmässigt”. Läs mer om Ekogalan och vinnarna på: www.ekoweb.nu
Arla har jobbat målmedvetet för att få igång den ekologiska mejerimarknaden igen efter att den stått och stampat i några år. Bland annat har en prisväxling genomförts, där prisskillnaden till butikerna mellan ekologiska och konventionella produkter minskades. Det nya konceptet Arla Eko har också introducerats med ny dekor på förpackningarna, klimatkompensation av de största ekoprodukterna och ökad marknadsföring. Därutöver har minimjölk och en naturell yoghurt konverterats till eko.
Ökat med 13 procent
Det senaste halvåret är utvecklingen mycket positiv. Arlas totala försäljning av KRAV-märkta produkter ökade under det fjärde kvartalet 2013 med 13 procent jämfört med samma period föregående år. Arlas jobbar mot målet att fördubbla andelen ekologisk försäljning i volym till 20 procent.