23948sdkhjf

Nytt smakpris ska lyfta svensk mat

Livsmedelsföretagen och White Guide instiftar ett nytt pris inom livsmedelsbranschen.
Livsmedelsföretagen och White Guide instiftar ett nytt gemensamt pris – Årets Smakutvecklare i Livsmedelsbranschen – för att uppmärksamma och premiera nya smaker och livsmedel med hög gastronomisk nivå. Den 18 februari avslöjas vilka sex livsmedelsföretag som gått vidare till årets finalomgång. Vinnaren presenteras och prisas på White Guide Gala i Stockholm den 3 mars.

- Vi vill lyfta smakernas betydelse i utvecklingen av mat och dryck. Livsmedel kan vara hur hälsosamma, hållbara och närproducerade som helst, men ofta är det smaken som avgör om man är villig att betala för dessa mervärden. Här finns en stor potential för svenska livsmedelsföretag, både på hemmaplan och i exportledet, säger Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist i ett pressmeddelande.

- Det har länge varit betoning på smakkvalitet och upplevelser i restaurangbranschen. Nu har turen kommit att uppmärksamma innovationer och kvalitetshöjande insatser med smaken i fokus hos svenska livsmedelsproducenter, säger White Guides Lars Peder Hedberg.

Ökad fokus på kvalitet
Förhoppningen är att priset ska bidra till att bryta den ensidiga fokuseringen på lägsta möjliga matpriser till förmån för ett större kvalitetsfokus.

- Livsmedelsindustrin sitter mångt och mycket fast i prispressfällan, pressad av handeln och uppfattningen att vi konsumenter är mest intresserade av att spara pengar när vi handlar. Vi måste prata mer om smakupplevelserna, mer om värdet för pengarna än det låga priset. Då kan vi vända utvecklingen för den svenska livsmedelsbranschen och få ännu bättre mat, säger Marie Söderqvist. 


- Det finns en växande grupp konsumenter som utgår mer från smakupplevelsen än inköpspriset. Det skapar möjligheter för det svenska gastronomiska undret att växla upp ytterligare, säger White Guides Mikael Mölstad.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.091