23948sdkhjf

Carlsberg satsar på alkoholfritt

Försäljningen av alkoholfri öl ökar. Nu satsar Carlsberg för att möta den växande trenden.
Enligt Carlsberg Sverige ökade försäljningen av alkoholfritt öl i dagligvaruhandeln under 2013 med 34 procent. Även Systembolaget redovisar en ökning, 21 procent, skriver Carlsberg i ett pressmeddelande. Öljätten menar att utvecklingen främst har drivits framåt av ljusa lageröl som passar som sällskapsdryck och törstsläckare.

Nya produkter och utrustning
För att möta den rådande trenden satsar nu Carlsberg extra på att lansera nya alkoholfria öl genom Falcon.

– Det är en naturlig konsekvens av den rådande öltrenden att konsumenterna också efterfrågar smakfulla alkoholfria alternativ. I takt med att intresset för öl växer, ökar också antalet tillfällen då man vill ha ett gott öl med mindre eller ingen alkohol. Just vardagsmiddagen är ett sådant tillfälle, säger Sebastian Tarkowski, varumärkesansvarig för Falcon och ölexpert på Carlsberg Sverige.

En annan del i satsningen innebär att Carlsberg har investerat i ny utrustning i bryggeriet i Falkenberg. Denna utrustning ska underlätta bryggningen av det alkoholfria ölet och tydligare ta till vara på malten och humlens aromer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093