Upp för Nestlé
Nestlé ökar den globala tillväxten under första halvåret - stött av en ökad volymutveckling i Sverige.
- Vi levererade en solid organisk tillväxt i hela världen, till följd av en stadig volymtillväxt trots en sviktande marknad. Vi fortsatte i det spår vi har lagt ut med hjälp av innovation, ökade varumärkesinsatser och större effektivitet. Bildandet av Nestlé Skin Health inom Galdermas affärsområde (dermatologi,red.) har utvecklat vår närings-, hälso- och wellnesstrategi och understrukit vår långsiktiga ambition att hjälpa människor till bra hälsa genom vetenskapligt baserad innovation. Vårt resultat för det första halvåret tillåter oss att tro att den organiska tillväxten kommer att hamna på det planerade 5-procentsmålet, kommenterar Nestlés koncenchef, Paul Bulcke i ett pressmeddelande.
Bra volymutveckling på den svenska marknaden
Nestlés VD i Sverige, Magnus Nordin är nöjd med utvecklingen under det första halvåret och försiktigt optimistisk inför årsresultatet.
- Under det första halvåret hade Nestlé Sverige en bra volymutveckling samtidigt som vi har tagit marknadsandelar. Vi har en bra utveckling framför allt på kaffesidan, där Zoégas har en ledande position som det mest populära mörkrostade kaffet på marknaden. Vi är också starka inom restaurang- och hotellsidan genom Nestlé Professional, som inte bara levererar gott kaffe utan ett helt servicepaket med kunskap och maskiner. Resultatet ser lovande ut trots att vi under året slagit samman två säljkårer, upplevt förändrade väderförhållanden i kaffeländerna och en negativ valutautveckling samt turbulenta råvarupriser. Faktorer som tillsammans i förlängningen kan påverka försäljningsresultatet, säger Magnus Nordin.