Burträsk mejeri nyinvigs
Nu invigs Burträsk mejeri efter utbyggnad.
Västerbottensost, med sin unika smak, har tillverkats sedan 1872. I dag är den ett av Sveriges starkaste varumärken och har en självklar plats i vår svenska mattradition. Trots att produktionen årligen ökat har den stärkta efterfrågan överstigit tillgången, något utbyggnaden av Burträsk mejeri nu ska råda bot på.
– Det är fantastiskt roligt att efterfrågan på Västerbottensost ökar både nationellt och internationellt, och vi har helt enkelt inte räckt till de senaste åren. Med utbyggnaden av mejeriet vill vi satsa på framtiden, säkerställa hög kvalitet och förbättrad arbetsmiljö, men samtidigt också värna om det unika hantverket, vilket är viktigt, säger Bo Rasmussen, VD Norrmejerier i ett pressmeddelande.
Fördubblad årsvolym
Utbyggnaden är 3500 kvm och innefattar formfyllning, pressning, saltlake och torklager. Det hemliga receptet, ystning och slutlagring är precis som förr och även om det finns en del manuell hantering kvar i själva hantverket så blir det färre tunga lyft, en nödvändighet när årsvolymen inom ett par år ska fördubblas till ca 4000 ton och varje enskild Västerbottensost väger hela 18 kg.
Utbyggnaden av Burträsk mejeri är en av de största enskilda investeringarna i Norrmejeriers historia. Satsningen på närmare 200 miljoner kronor möjliggör en avsevärd produktionsökning, vilket är av stor vikt då försäljningen förväntas stiga ytterligare såväl nationellt som internationellt, samtidigt som fler arbetstillfällen skapas. Idag exporteras Västerbottensost till bland annat Storbritannien, Finland och USA.